Mentale gezondheid verbeteren en preventie

zelfcompassie trainen: leren door oefening

De prevalentiecijfers over psychische problematiek liegen er niet om. Net als de enorme stijging in (langdurige) ziekmeldingen op het werk als gevolg van stress. Dat gezondheid alleen maar het fysieke aspect behelst, is al lang en breed achterhaald. Mentale gezondheid is meer dan ooit belangrijk en daarmee het belang om hier goed voor te zorgen. Goed zorgen voor je lichaam vermindert de kans op ziekteverschijnselen. Hetzelfde geldt voor het goed zorgen voor je geest: het vermindert de kans op mentale problemen en ziekteverschijnselen. Maar, hoe werkt dit dan precies voor je geest? Hoe zorg je dat je mentaal gezond en fit blijft?

In deze blog gaan we dieper in op het mentale aspect van gezondheid, leefstijl en preventie. We hopen dat deze blog je zal inspireren en motiveren om net zo goed voor je geest te zorgen als voor je lichaam.

Wanneer ben je mentaal fit en gezond?

Mentaal gezond zijn gaat niet alleen over het verminderen van de kans op psychische klachten, zoals depressie en burn-out. Het gaat ook over hoe je je in het hier en nu voelt. Wanneer je je mentaal gezond voelt sta je overwegend positief in het leven, heb je voldoende energie en zin om dingen te ondernemen en te werken aan doelen in je leven. Mentaal gezond zijn betekent beslist niet dat je altijd happy en euforisch door het leven zweeft. Juist niet. Mentaal fit zijn gaat voor een groot deel over veerkracht en weerbaarheid. Dus: kun je tegen een stootje? En om er maar even een cliché in te gooien; zonder dalen geen pieken. Tegenslagen en pijn horen nou eenmaal bij het leven, maar het is wel handig als je enigszins weet hoe hier op een gezonde manier mee om te gaan. En het goede nieuws is: dit kunnen we leren!

Gedragsverandering en leefstijl 

Gezondheid gaat de laatste jaren steeds vaker over preventie. Preventie betekent simpelweg: beter voorkomen dan genezen. Gezond leven is belangrijk om ziekten te voorkomen. Gezond leven gaat over het maken van gezonde keuzes. Beter een appel dan een snickers reep. Beter een half uurtje wandelen dan een half uurtje bankhangen. Niet altijd makkelijk, maar we doen ons best. Maar hoe zit dit met deze keuzes, wanneer het gaat over mentale gezondheid? Eén ding scheelt: veel gezonde keuzes voor ons lijf, zijn ook gezond voor onze geest. Denk hierbij dus aan gezond eten, regelmatig bewegen maar ook het niet elk weekend helemaal gek gaan in de alcohol (en drugs). Maar, er is meer wat we kunnen doen als het gaat om gezonde gewoonten.

Train je mentale spierkracht 

Voor velen van ons is sporten, het trainen van ons lijf, een gewoonte die we hebben ingebouwd in ons dagelijks leven. We doen dan bewegingen en oefeningen om ons lijf te trainen en op een bepaalde manier sterker te maken. Precies dit kunnen we doen met onze geest. We kunnen onze geest trainen en daarmee onze mentale gezondheid vergroten. Dit kun je doen op heel veel verschillende manieren, waarbij regelmaat en consistentie belangrijk is. Waar moet je dan bijvoorbeeld aan denken? Bijvoorbeeld: ademhalingsoefeningen om te leren ontspannen, gedachte oefeningen om positiever te denken of meditatie oefeningen om je focus en concentratie te verbeteren. En dit hoeft niet zweverig te zijn. Ook niet altijd het leukste, maar ook hier geldt: no pain, no gain.

Sportschool voor je geest

Misschien heb je enigszins een beeld van wat het trainen van je geest is en misschien heb je best een wil om goed voor je mentale gezondheid te zorgen. Maar dan moet je het nog doen. Niet gek als je een beetje begeleiding en een stok achter de deur nodig hebt om te beginnen. Een sportschool voor je geest kan voor jou dé oplossing zijn. Mindklub is de eerste in Groningen en kan je veel leren en laten ervaren als het gaat om het trainen van de geest. Kom je langs?

Misschien vind je deze blogs ook interessant

Bekijk hier meer nieuws, blogs, tips en meer.

Waarom piekeren we?
Blog

Waarom piekeren we?

Waarom we piekeren is een interessante vraag, omdat zoveel mensen dit zullen herkennen. Steeds terugkerende