Een positiever zelfbeeld door compassie

zelfbeeld en compassie

Als jij jezelf in de spiegel bekijkt, wat zie je dan? Zie je vooral de oneffenheden, de pukkeltjes en de rimpeltjes? Komen er dan oordelen en onzekere gevoelens? Dit komt voort vanuit je zelfbeeld. Je zelfbeeld is een verzameling van gedachten, verhalen, oordelen en ideeën die je over jezelf hebt (bron: psyned). Dus eigenlijk hoe je naar jezelf kijkt. Niet alleen naar je uiterlijk, maar ook je innerlijk. Een positiever zelfbeeld kan zich ontwikkelen met het ontwikkelen van compassie. Hoe werkt dat? In dit blog lees je meer over zelfbeeld en de invloed van compassie.

Waarom wil je een positiever zelfbeeld?

Niet alles hoeft natuurlijk leuk, mooi en positief te zijn. Zo ook niet je zelfbeeld. Maar wanneer je zelfbeeld overwegend negatief is, dan kan het ontwikkelen van een positiever zelfbeeld beschermend werken. Je ervaart dan meer evenwicht en stabiliteit. Een negatief zelfbeeld is namelijk voedingsbodem voor negatieve gedachten. Het vergroot de kans op piekeren en ook je stemming en emoties worden voor een belangrijk deel bepaald door je zelfbeeld. Een positiever zelfbeeld zorgt ervoor dat je dingen minder snel persoonlijk aantrekt, dat je meer positieve emoties kunt ervaren en meer geluk ervaart in je relaties. Maar hoe ontwikkel je een positiever zelfbeeld?

Wat is compassie?

Een positiever zelfbeeld kan ontwikkeld worden door het ontwikkelen van compassie (bron: Tijdschrift voor Psychologie, 2017). Compassie is een breed begrip maar gaat in de kern over relaties en dit begint bij de relatie met jezelf. Compassie gaat over het ontwikkelen van een eerlijke, niet-veroordelende, accepterende houding. Eerlijk leren kijken. Wanneer je naar jezelf “kijkt” betekent dit dat je zowel je kwetsbaarheden ziet, als ook je krachten. Je ziet wat je moeilijk vindt en bekritiseert jezelf hier niet voor. Je ziet ook wat je goed af gaat en koestert dit.

Compassie en zelfbeeld

Compassie kun je trainen. Je traint vaardigheden, of kwaliteiten, die er voor zorgen dat de relatie met jezelf verbetert. Die relatie met jezelf zit ‘m vaak in hoe je over jezelf denkt. Compassietraining leert je de patronen hierin te herkennen, te doorbreken en nieuwe patronen te ontwikkelen. Je leert bijvoorbeeld, wanneer er iets vervelends gebeurt, hoe dit niet te persoonlijk aan te trekken en sneller los te kunnen laten. Wanneer je iets lastig vindt, leer je om hier juist geduldig en begripvol in te zijn naar jezelf, in plaats van streng en oordelend. Met het trainen van compassie en het ontwikkelen van de daarbij horende vaardigheden zal je zelfbeeld gaandeweg meeveranderen en meer in evenwicht raken.

een positiever zelfbeeld trainen

Compassietraining bij Mindklub

Mindklub biedt twee keer per jaar een compassietraining aan. De compassietraining bestaat uit 8 sessies van 2 uur. Op locatie in Groningen. Je ontwikkelt niet alleen een positiever zelfbeeld, maar leert ook hoe je emoties kunt reguleren, je lichaam en geest kunt ontspannen en meer in het nu kunt leven. Lees er meer over op deze pagina en check ook de startdata en mogelijkheden om je op te geven.

Wil je meer weten of meer lezen over mentale gezondheid, compassie en het trainen van je geest? Lees op deze pagina meer blogs! 

 

We vragen je telefoonnummer voor een telefonisch intake gesprek.

 

Misschien vind je deze blogs ook interessant

Bekijk hier meer nieuws, blogs, tips en meer.

Waarom piekeren we?
Blog

Waarom piekeren we?

Waarom we piekeren is een interessante vraag, omdat zoveel mensen dit zullen herkennen. Steeds terugkerende